Däck / Hjulinställningar
Däck
Vi säljer de flesta förekommande däckfabrikat till personbilar och lätta transportbilar. Ring oss för prisuppgift på dina däck. Kom ihåg att ta reda på vilken dimension du har!
Hos oss kan du enkelt och bekvämt skifta dina sommar resp. vinterhjul och vi kan även säsongslagra dina hjul i vårt däckhotell för en låg kostnad.
Rätt lufttryck?
Däck med rätt lufttryck påverkar däckets livslängd, körkomfort, grepp, bromsförmåga och bränsleförbrukning.
Kontrollera lufttrycket varje månad. I bilens instuktionsbok står vilka värden som gäller, men för att köra säkert och miljövänligt anses dessa lite för låga, dessa värden bör ses som minimivärden, därför bör man öka dem 10 – 15%.
Däckbranschens Informationsråd beskriver effekterna: Att köra med endast 80% av det rekommenderade lufttrycket. För det första ökar bränsleförbrukningen med tre procent, vilket är en merkostnad på 400 – 500 kronor för en normalbilist. För det andra minskas däckens livslängd med en femtedel, den som kör med ytterliggare några procent lägre tryck minskar livslängden till hälften. För det tredje är det direkt trafikfarligt – vid en undanmanöver med för lite luft i däcken kan det uppstå en olycka helt i onödan.
Hjulinställning
Snedslitna däck, bilen drar snett, dåliga köregenskaper?
Vart tredje fordon drar snett med högre däckslitage som följd och därmed sämre köregenskaper som resultat. Med rätt hjulinställning ökar däckens livslängd och din säkerhet.
Vi utför både framvagns- samt fyrhjulsinställningar.
Den 1 december till den 31 mars är det krav på vinterdäck
Den 1 december till den 31 mars är det krav på vinterdäck och minst 3 mm mönsterdjup när vinterväglag råder. (sommar 1.6 mm)
Kravet gäller däck till personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av sådana fordon.
Man får köra på dubbdäck 1 oktober – 15 april.
När råder vinterväglag?
Gummiblandningen i däcken är anpassade efter temperaturen. Sommardäck blir för hårda när det är kallt. Vinterdäck bör därför sitta på när temperaturen kryper under +5°C. Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar.
Är mina däck godkända som vinterdäck?
Vinterdäck definieras enligt Vägverket ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M + S, M.S , M&S, M-S, MS eller Mud and Snow”. ” Året-runt-däck” har egenskaper som utgör en kompromiss mellan kraven sommar- och vintertid och även om de är märkta M+S betraktas de inte som vinterdäck.
Vad innebär EU:s nya däckmärkning?
EU:s nya däckmärkning som trädde i kraft den 1 november 2012, hjälper bilister att jämföra däckens bränsleförbrukning, våtgrepp, och externt däckljud.
Den nya däckmärkningen gäller däck, tillverkade efter den 1 Juli 2012, till följande fordon som har godkänts för trafik på allmänna vägar: personbilar, 4×4 bilar, lätta lastbilar samt däck till lastbilar och bussar. Däckmärkningen gäller inte dubbdäck.
Den nya däckmärkningen uppmärksammar inte nordiska vinterförhållanden eftersom utgångspunkten för klassificering är centraleuropeiska förhållanden.
Våtgreppsklassificeringen visar tyvärr inte hur bra ett dubbfritt vinterdäck är på isiga och snöiga vägar och därmed inte tillräckligt bra informaton för bilägare i Norden. För att kunna köra säkert är det viktigt att välja rätt typ av däck för de aktuella förhållandena. Om du kör mycket på isiga hala vägar är dubbdäck eller nordiska dubbfria vinterdäck det säkraste valet.
Bränsleekonomi – lägre rullmotstånd
Bästa klass A – Sämsta klass G
Rullmotståndet påverkar energieffektiviteten och på så sätt bilen driftkostander samt koldioxidutsläpp. Ju lägre rullmotstånd desto lägre bränsleförbrukning.
Våtgrepp – mer säkerhet
Bästa klass A – Sämsta klass F
Däck med bra våtgrepp ger kortare bromssträck och stabilare köregenskaper. Märkningen visar däckets bromssträcka från 80 km/h på våt asfalt.
Externt däckljud – tystare däck
3 svarta ribbor = däcket överstiger maximigränsen för tygodkännandet.
2 svarta ribbor = motsvarar typgodkännandet.
1 svart ribba = över 3 dB tystare än tygodkännandet.